Z histórie grafických kariet |
Grafické karty
Grafická karta nazývaná tiež
grafický adaptér, alebo videokarta, sa stará o správne zobrazenie všetkých
dôležitých údajov na obrazovke vášho monitora. Jedná sa o zariadenie s
vlastnou pamäťou a väčšinou obsahuje aj vlastný grafický procesor.
-
Parametre grafických kariet
Medzi základné kritéria pri posudzovaní
možností grafických kariet patrí ich maximálne rozlíšenie. Ide o parameter,
ktorý určuje koľko bodov nazývaných tiež pixeli, je grafická karta schopná
zobraziť vo vertikálnom a horizontálnom smere.
Ďalším kritériom je maximálny počet
naraz zobrazených farieb pri danom rozlíšení. Tento parameter sa nazýva
farebná hĺbka zobrazenia. Tieto farby sú väčšinou vyberané z takzvanej
farebnej palety (celkového možného množstva zobraziteľných farieb). Popri
týchto parametroch je tiež veľmi dôležitá aj rýchlosť zobrazovania a spracovania
údajov posielaných do grafickej karty.
Signály z počítača k monitoru sa prenášali
analógovo pomocou špeciálneho prvku Digital Analog Converter (DAC). Ďalšie
zvýšenie výkonu bolo dosiahnuté v 90tych rokoch vďaka kartám Super-VGA
(SVGA), ktoré pri 1 MB Video RAM pracujú s rozlíšením 1024 x 768 bodov
v 256 farbách. Problémom týchto technológií však bolo enormné zaťažovanie
CPU počítača grafickými operáciami. Stále náročnejšie aplikácie a operačné
systémy, náročné na rýchlosť, čas a výpočtovú kapacitu, vyžadovali odľahčenie
preťaženého hlavného procesora. Výrobcovia preto reagovali výrobou grafických
čipov, ktoré sú špecializované na jednoduché operácie, ako je napr.: kreslenie
čiar a zaplňovanie pravouholníkov. Príkladom je urýchlovací S3 chip 86C911
kalifornskej firmy. Do štruktúry jeho hardwaru boli vypálené časovo náročné
grafické funkcie, ktoré nespotrebovávajú výkon hlavného procesora. Ďalším
krokom vo vývoji boli grafické koprocesory. Ich zbernica pracuje so šírkou
32, 64 a 128 bitov. Tieto produkty ovládajú kreslenie čiar a mnohouholníkov,
prenášanie bitov po blokoch (Bit-Block-Transfer, BitBlt) pre presuny polí
obrazových bodov, hardwarový kurzor a tiež hardwarový zooming.
-
Ukážka klasickej videokarty
-
1-DB-15 Monitor Konektor
-
2-Local Peripheral Bus Connectors
-
3-Pamäťové čipy
-
4-BIOS
-
5-Controller
-
6-Audio výstup pre MPEG modul
Prehľad štandardných grafických
kariet
Keď sa v roku 1981 objavilo prvé
IBM PC malo množstvo výrobcov oprávnený dôvod k obavám. Ihneď sa však ukázalo,
že nielen systém otvorenej architektúry, ale predovšetkým množstvo nedostatkov
týchto počítačov dáva menším firmám dosť priestoru pre život. Jednou z
prvých slabín bola nedostatočná kvalita textového zobrazenia (MDA karta).
Z množstva adaptérov, ktoré sa postupne začali vyrábať prežilo len pár,
tie ktoré mali podporu veľkých firiem a predovšetkým výrobcov software.
-
MDA (Monochrome Display Adapter)
Jedná sa o jednofarebný adaptér obrazovky
uvedený s prvým IBM PC. Pracuje len v textovom režime s matricou 8 x 14
bodov na znak, čo zaručuje slušnú čitateľnosť. Maximálne rozlíšenie je
80 znakov na 25 riadkoch.
-
CGA (Color Graphics Adapter)
Autorom je tiež firma IBM. Jedná sa
o farebný grafický adaptér. Pracuje v textom aj grafickom režime a to aj
farebne (4 farby z palety 16-tich farieb), aj v monochromatickom zobrazení.
Matrica znakov má 8 x 8 bodov. Nezahŕňa v sebe podporu MDA.
-
EGA (Enhanced Graphics Adapter)
Autorom je firma IBM. Jedná sa o rozšírený
grafický adaptér. Bola to prvá všestranne využiteľná karta, ktorú firma
uviedla k svojim počítačom. Jej matrica 8x14 znakov, maximálna rozlišovacia
schopnosť 640 x 350 bodov v maximálnom farebnom móde 16 farieb z 64 umožnil
rozvoj prvých grafických aplikácií. Prvá verzia s 64 kB pamäti dovoľovala
výber len zo 4 farieb. Neskoršie verzie boli osadené pamäťou 128 a 256
kB. Niektorí výrobcovia ich obohacovali kompatibilitou na CGA a MDA, buferom
pre tlačiareň, RAM diskom. Štandardne sa dodával s interface Centronix.
-
HGC (Hercules Graphics Adapter)
Výrobcom bola firma Hercules Technology,
USA. Grafická karta pracuje s matricou znakov 9 x 14 bodov. Jej maximálne
rozlíšenie je 720 x 348 bodov. Tento štandard existuje v monochromatickom
prevedení a vo farebnom 16 farieb zo 64. Rozlíšenie v textovom móde je
80 znakov na 25-tich riadkoch.
-
PGC alebo PGA (Professional Graphics
Adapter)
Autorom je ako inak firma IBM. Profesionálny
grafický adaptér bol vyvinutý pre isté priblíženie IBM PC ku grafickým
staniciam. Umožňuje maximálny grafický mód 640 x 480 bodov (256 farieb
z 4096) a textový mód maximálne 132 znakov na riadok. Svojimi vlastnosťami
sa stal základom budúceho štandardu.
Všetky horeuvedené štandardy potrebovali
k svojej prevádzke monitory šité na mieru každému štandardu zvlášť a samozrejme
aj špeciálne aplikácie. Tento zmätok viedol k snahe o vytvorenie nového
štandardu. Väčšina firiem sa zjednotila a prispôsobila IBM štandardu VGA,
ktorý dnes už celkom nahradil svojich predchodcov.
-
VGA (Video Graphics Adapter)
Bežné VGA pracuje v rozlíšení 640 x
480 bodov v 16-tich farbách (pre porovnanie rozlíšenie televíznej obrazovky
je 830 x 625 bodov). Dnes je toto rozlíšenie považované za základné, ktoré
musí každá grafická karta zobraziť na akomkoľvek monitore pripojenom k
počítaču.
Neskôr vznikol štandard SVGA (Super
VGA) s rozlíšením 800 x 600 Bodov. Bohužiaľ výrobcovia dosahovali toto
rozlíšenie rôznymi cestami, preto ani tu nebola zaistená stopercentná kompatibilita
s užívateľským softwarom. Preto bolo nutné dodávať ku každej grafickej
karte drivery (grafické ovládače) k rôznym operačným systémom.
S rastúcou veľkosťou a kvalitou
monitorov schopných zvládať väčšie rozlíšenia v neprekladanom móde nastúpili
karty schopné zobraziť 1024 x 768, 1200 x 1024 a viacej bodov. Tiež výrazne
stúpol počet naraz zobrazených farieb, aby bolo možné čo najvernejšie zobrazenie
v grafických aplikáciách. Staršie 8 bitové karty zvládli maximálne 28-256
farieb, novšie, ako ukazuje tabuľka, samozrejme omnoho viac.
Počet bitov na pixel (bod)
Počet farieb mocninový zápis
Počet farieb dekadicky
8 bitové
28
256
16 bitové
216
65535
24 bitové
224
16777216
32 bitové
232
4294967296
Samozrejme ľudské oko dokáže rozlíšiť omnoho viacej farebných
odtieňov, takže vývoj určite nekončí.
Gabriel Jančkár 4.B - OVT
2004/2005
<<< Učebné pomôcky
|
|
|
|