Prehľad sieťových zariadení
Opakovač (Repeater)
je zariadenie používané v počítačových sieťach na prekonanie problému útlmu.
Opakovač zosilní každý signál, ktorý prijme a po zosilnení ho vysiela ďalej.
Z toho vyplýva, že vhodným umiestnením opakovačov na zbernici v sieti môžu
návrhári zväčšiť vzdialenosť medzi susednými uzlami. Siete prepravujúce
údaje na veľké vzdialenosti obyčajne obsahujú veľké množstvo opakovačov.
Siete typu Ethernet používajú opakovače, aby zväčšili dĺžku zbernicového
kábla v LAN.
HUB nazývaný aj koncentrátor
je zariadenie, ktoré sa v dnešnej dobe vo veľkej miere nahradzuje nižšie
popisovaným MOSTOM. Mohli by sme ho stručne opísať ako sieťový komponent
používajúci vlastnosti opakovača. Opakovač (repeater) ako sme spomenuli
je zariadenie, ktoré zosilňuje vstupný signál a vysiela ho ďalej. HUB má
ale tú výhodu, že môže posielať dáta do viacerých rozhraní. Napr. ak máme
10-portový HUB a pošleme signál na jeden z týchto portov tak sa tento signál
pošle do všetkých zvyšných pripojených portov. Mohli by sme povedať, že
bez akejkoľvek logiky. HUB vôbec neskúma štruktúru dát, ktoré naň prichádzajú.
Z toho vyplýva, že toto zariadenie pracuje na fyzickej vrstve. Už na začiatku
tohto odstavca bolo spomenuté, že HUBy sú v dnešnej dobe vytlačované mostmi.
Dôvod je jednoduchý. Vysoké zaťažovanie siete aj pri nie veľkej prevádzke.
Prepínač (Switch)
je viacportový modul na druhej úrovni Referenčného Modelu OSI (spojová
vrstva). Umožňuje viac súčasných komunikácií, mikrosegmentuje sieť do viacerých
kolíznych domén, čím sa zároveň znižuje počet kolízií a zvyšuje priepustnosť
siete. Symetrický prepínač má rovnako rýchle porty a asymetrický má porty
s rôznymi rýchlosťami. Prepínač sa musí učiť smerovaciu tabuľku. Na prepínanie
používa dva algoritmy:
Pamätaj a vyšli (Store and Forward). Prijme sa celý rámec,
skontroluje sa a až potom vyšle (ak treba). Používa sa v sieťach s vysokou
pravdepodobnosťou vzniku chýb.
Virtuálne rezanie (Cut and Through). Akonáhle rámec vstupuje,
prepínač kontroluje cieľovú adresu a ihneď ho posiela preč (hlavičku paketu
už vyslal a údaje ešte len prijíma). Vhodný je pre siete s malou pravdepodobnosťou
vzniku chýb.
Hybridný spôsob prepínania využíva oba vyššie uvedené
algoritmy. Primárny je algoritmus Virtuálne rezanie (je rýchlejší). Ak
chybovosť v sieti narastá, môže sa prepnúť na algoritmus Pamätaj a vyšli.
Ak chybovosť klesne, prepne sa späť. V asymetrickom prepínači možno použiť
iba algoritmus Pamätaj a vyšli.
Most (Bridge) je implementovaný
na spojovej vrstve RM OSI a používa sa výhradne na prepájanie lokálnych
sietí. V princípe poznáme dva druhy mostov. Transparentný most (Transparent
Bridge), ktorý sa používa v sieťach typu Ethernet a most s adresou určenou
zdrojovým uzlom (Source Routing Bridge), ktorý prepája siete typu Token
Ring. Pri tomto type mostu všetky smerovacie informácie poskytuje zdroj
správy. Tieto sú súčasťou hlavičky rámca. Informáciu o ceste k prijímaču
získava vysielač učením, napríklad záplavovým rozposielaním špeciálnych
rámcov (Dynamic Route Discovery Packet) na adresu prijímača.
Základnou vlastnosťou transparentných mostov je, že prepájajú
dve, alebo viac LAN sietí (každé pripojenie mostu k sieti sa označuje ako
port). Pracujú v promiskuitnom režime, čo znamená, že “počúvajú” všetko,
čo je sieťou prenášané a ak ide o paket určený pre inú sieť, než z akej
bol paket vyslaný, vyšle ho na daný port. Tieto vlastnosti označujú tzv.
“The No-Frills Bridge”. Prakticky ide o to, že ak je paket určený pre rovnakú
sieť, most si ho nevšíma. Ak je ale určený pre inú, k mostu pripojenú sieť,
tento podľa toho, či pozná, alebo nepozná adresu cieľového uzla pošle paket
do príslušnej siete, alebo na všetky svoje porty. Schopnosť učiť sa smerovaciu
tabuľku sa označuje ako “The Learning Bridge”. Smerovacia tabuľka je tabuľka
adries jednotlivých uzlov.
Spôsobov ako most získa smerovaciu tabuľku je niekoľko:
Tabuľku zadá mostu správca siete manuálne.
Správca siete umiestni stanice do sietí podľa ich adries
(napríklad sieť č.1 : stanice s adresami menšími ako 100, sieť č.2 : stanice
s adresami 100 až 250, atď.). Mostu potom treba manuálne zadať tabuľku
týchto priradení.
Tieto metódy získania smerovacej tabuľky sa používajú
len pri nízkych počtoch sieťových staníc (uzlov). Pri viacerých prepojených
sieťach a vyšších počtoch sieťových staníc sa na učenie smerovacej tabuľky
používa nasledujúci algoritmus.
Pre každý prijatý paket si most do smerovacej tabuľky
uloží jeho zdrojovú adresu a priradí ju k danému portu (pripojenej sieti)
odkiaľ bol paket vyslaný.
Ak most prijme paket, ktorého cieľovú adresu má v smerovacej
tabuľke, tak ho pošle na daný port , ktorému je adresa priradená. Ak danú
adresu „nepozná“, pošle paket na všetky svoje porty.
Pre smerovaciu tabuľku je určený tzv. čas starnutia (aging
time). Tento sa eviduje pre každú adresu uloženú v tabuľke a ak počas neho
nedošlo pre daný uzol k žiadnej komunikácii (nič neprijal ani nevyslal),
je táto adresa z tabuľky zrušená.
V prípadoch, že dve lokálne siete sú prepojené viacerými
mostami (redundancia mostov), používa sa algoritmus vetviaceho stromu (Spanning
Tree Algorithm) na odstránenie prípadných cyklov v topológii.
Spanning Tree algoritmus zjednodušene povedané „oseká“
topológiu tak, aby existovalo práve jedno prepojenie medzi ľubovoľnou dvojicou
sietí. Nadbytočné mosty sa logicky zneviditeľnia (akoby nefungovali). Ak
aktívny most prestane fungovať, niektorí zo zneviditeľnených mostov „ožije“
a spojenie funguje cez neho. Pri aplikácií Spanning Tree algoritmu sa mosty
dorozumievajú pomocou špeciálnych správ, ktoré zaistia, ktorý most zostane
aktívny a ktoré sa dočasne zneviditeľnia.
Podrobný popis algoritmu Spanning Tree prekračuje rámec
tohto projektu a nezaoberali sme sa ním ani pri implementácií programového
vybavenia. Jeho vyčerpávajúci popis sa nachádza v.
Rozšírením transparentného mostu je tzv. vzdialený most
(Remote Bridge). Jeho existencia rieši prepájanie dvoch LAN sietí, ktoré
sú geograficky vzdialené. Je jasné, že v takom prípade sa nedá použiť prepojenie
jedným mostom, ale každá sieť je pripojená k mostu, ktorý je s tým druhým
prepojený napríklad telefónnou linkou (point-to-point link). Preto sa tiež
nazývajú aj polovičné mosty (Half Bridge). Ich kombinácia (prvý most, dvojbodové
spojenie a druhý most) sa navonok tvári ako jeden bežný transparentný most.
Prenos dát sa rieši tak, že rámec z jednej siete sa “schová” do rámca SLIP
alebo PPP a na druhej strane sa “rozbalí” .
Router (smerovač)
- Ako náhle budeme požadovať, aby si jednotlivé segmenty lokálnych sietí
zachovali relatívnu samostatnosť (napríklad vlastnú sieťovú adresu, možnosť
samostatnej správy a pod.), alebo keď potrebujeme vzájomne prepojiť lokálne
siete rôznych typov, keď spájame dve lokálne siete cez rozľahlú sieť, alebo
keď vytvárame vzájomné prepojenie sietí so zložitejšou topológiou, musíme
k tomu použiť všeobecnejšie riešenie, než aké ponúkajú mosty. Potrebujeme
prepojovacie zariadenie, ktoré už pracuje na úrovni sieťovej vrstvy referenčného
modelu OSI. Takéto zariadenie sa nazýva smerovač (angl. router). Až takéto
zariadenie totiž "vníma" vlastný obsah jednotlivých rámcov (na úrovni linkovej
vrstvy), dokáže správne rozpoznať formát jednotlivých paketov, ktoré sú
v rámcoch prenášané a využiť informácie, ktoré sú v nich obsiahnuté.
Hlavná úloha smerovačov je vlastne rovnaká s úlohou sieťovej
vrstvy - teda postarať sa o doručenie paketov od ich pôvodného odosielateľa
až ku konečnému príjemcovi. Smerovače teda musia prijímať rozhodnutia o
tom, kadiaľ majú ďalej odoslať každý jednotlivý paket tak, aby sa dostal
k svojmu cieľu - teda zaisťovať to, čomu sa bežne hovorí smerovanie (routing).
Smerovače musia nutne používať nejaký algoritmus smerovania, na základe
ktorého svoje rozhodnutia prijímajú. Tento algoritmus a z neho vychádzajúce
smerovanie môže mať statickú povahu (t.j. byť nezávislé na okamžitom stave
siete – fixné jednocestné alebo viaccestné smerovacie tabuľky, záplava,
náhodné smerovanie), alebo môže mať naopak dynamickú povahu a reagovať
tak na priebežnú situáciu v sieti. V tomto druhom prípade, ktorý je dnes
najčastejší, potom ešte potrebuje vhodnú metódu, resp. protokol, prostredníctvom
ktorého získava potrebné informácie o stave siete. Vo všeobecnosti tento
problém riešia takzvané adaptívne techniky smerovania:
centralizované – centrum vyhodnocuje cestu a rozposiela
pakety
izolované – uzol si úpravy smerovacej tabuľky robí sám
a to buď na základe spätného učenia (angl. backward learning), alebo podľa
algoritmu horúceho zemiaka (angl. hot potatoe)
distribuované – uzol si úpravy smerovacej tabuľky robí
sám na základe informácií, ktoré mu posielajú susedné uzly
hierarchické – pri veľmi veľkých sieťach by bola smerovacia
tabuľka obrovská, preto sa celá sieť rozdelí na podsiete a v tabuľke sa
udržujú smerovacie informácie pre danú podsieť a smerníky na ostatné podsiete
Ďalšou charakteristickou odlišnosťou smerovačov od mostov
je to, že sú pre ostatné entity na úrovni sieťovej a linkovej vrstvy viditeľné.
Majú svoje adresy a pakety, ktoré nimi majú prejsť sú im explicitne adresované
(zatiaľ čo mosty zachytávajú akúkoľvek prevádzku v každom z pripojených
segmentov). Preto tiež smerovače spracovávajú menej rámcov než mosty, ale
ich spracovanie je zasa o to náročnejšie. Je dobré si uvedomiť, že pre
funkciu smerovača je nutné, aby vzájomne prepojované siete používali rovnaký
protokol na úrovni sieťovej vrstvy - podľa nej totiž smerovač rozpoznáva
odosielateľa i adresáta jednotlivých paketov, a rozhoduje o tom, kadiaľ
ich ďalej odoslať. Nie je však nutné, aby to tiež platilo i na úrovni linkovej
a fyzickej vrstvy. Tu sa už konkrétne protokoly a prenosové technológie
môžu líšiť. Smerovače sú dnes obvykle konštruované tak, aby mali viac rôznych
rozhraní (tzv. portov) a aby ich bolo možné vzájomne prepojiť napríklad
pomocou pevných okruhov, verejných dátových sietí, optických prenosových
ciest, a pripojiť k nim rôzne lokálne siete podľa štandardov IEEE 802 a
pod..
Multiprotokolové smerovače
Požiadavka rovnakého (a z toho vyplýva, že jediného)
protokolu v sieťovej vrstve je ale veľmi obmedzujúca, zvlášť v dnešnej
dobe, kedy vedľa seba koexistuje celá rada sústav protokolov (okrem ISO/OSI
tiež TCP/IP, SNA, DECnet, SPX/IPX a ďalšie) a užívatelia volajú po ich
čo najtesnejšej integrácii v rámci tzv. heterogénnych sietí (t.j. sietí,
ktorých uzly používajú rôzne sústavy protokolov).
Problém heterogénnych sietí možno riešiť v princípe dvoma
spôsobmi - konverziou protokolov a smerovaním viacerých protokolov súčasne.
Riešenie prostredníctvom konverzie sa ukázalo byť značne náročné a nespoľahlivé
a preto sa presadila predovšetkým druhá možnosť. Poprední výrobcovia dnes
ponúkajú tzv. multiprotokolové smerovače (multiprotocol routers), schopné
pracovať súčasne s viacerými rôznymi protokolmi. Multiprotokolový smerovač
musí byť schopný rozpoznať typ paketu, ktorý dostane od linkovej vrstvy
a podľa toho aplikovať ten smerovací algoritmus, ktorý k príslušnému sieťovému
protokolu prislúcha. Do tejto kategórie možno zaradiť aj smerovač, ktorého
návrh je súčasťou tohto projektu. Náš smerovač bude konkrétne spracovávať
protokoly IP a IPX.
„Brouter“ – kombinácia mostu a smerovača
V dnešnej dobe, keď dochádza k stále tesnejšiemu prepájaniu
rozľahlých i lokálnych sietí je použitie mostov i smerovačov veľmi rozšírené.
Rozhodnutie medzi tým, či v určitej situácii použiť most, či smerovač,
nemusí byť vždy hneď zrejmé, zvlášť v lokálnych sieťach so zložitejšou
topológiou a väčším počtom používaných protokolov. V dnešnej dobe však
existujú zariadenia, ktoré v sebe kombinujú funkcie oboch týchto zariadení.
V angličtine sa pre ich označenie používa najčastejšie termín bridge/router,
niekedy tiež: brouter. Ide o zariadenie, ktoré sa snaží fungovať ako smerovač
a až v okamihu, keď pre nejaký paket nevie aplikovať smerovací algoritmus,
predá pôvodný rámec ďalej tak, ako by to urobil most. Výhodou takéhoto
zariadenia je i to, že sa dokáže vyrovnať s takými protokolmi, ktoré vôbec
nemožno smerovať (pretože nepočítajú so sieťovou vrstvou - ako napríklad
protokoly DECLAT (DEC Local Area Transport), LU 6.2 firmy IBM a protokoly
NetBIOS).
Smerovač (Router) pracuje na sieťovej vrstve Referenčného
Modelu OSI a preto je závislý na prenosových protokoloch. Na sieti sú smerovače
ostatným uzlom viditeľné, pretože disponujú vlastnou sieťovou adresou.
Na prepájanie sietí používajú niektorý zo smerovacích algoritmov. Pri rôznych
prenosových schopnostiach sietí (rôzne dĺžky paketu, …) musia smerovače
vedieť pakety medzi sieťami fragmentovať, čo znamená „rozbiť“ na pakety
menšej dĺžky a tie potom smerovať ďalej. Smerovač je oveľa zložitejší a
tiež oveľa nákladnejší ako most. Skôr ako sa odošle paket do miesta jeho
určenia, musí smerovač analyzovať okamžité prevádzkové podmienky a určiť
pre paket najvýhodnejšiu trasu. Ak sa prevádzkové podmienky zmenia, napríklad
je chybný jeden zo smerovačov, cez ktoré má paket smerovať, môže smerovač
navrhnutú trasu zmeniť a presmerovať paket na novú trasu. Pokiaľ je nevyhnutné
prepojiť siete LAN používajúce rôzny sieťový operačný systém s rôznymi
protokolmi, musia byť na prepojenie použité smerovače. Vyčerpávajúci popis
smerovačov uvádza práca, ktorá sa zameriava na túto časť zadania.
Content Services Switch - CSS
je inteligentný prepínač pracujúci až do L7 s možnosťami rozloženia zaťaženia
a priority jednotlivých prvkov siete poskytujúcich služby na základe obsahu
paketov. Primárne boli vytvorené pre Asymetrickú prevádzku (klient zasiela
požiadavku, server vracia veľké množstvo údajov) ako zariadenie ktoré podľa
obsahu požiadaviek zasiela tieto špecializovaným servrom. (Požiadavky na
Data databázovým servrom, požiadavky na súbory FTP serverom, na web WWW
serverom, ...)
Obsahuje štandardne Switch Control Procesor (SCP), Switch
Fabric Processor (SFP) (L4/L5), Fast Path Processor (FFP)
Zakladné prvky konfigurácie sú:
Owner - Skupina združujúca contenty
Content - Napr. pre HTTPS, FTP, SSH, HTTP s konkrétnym
url. Musí ma jednoznačného jediného ownera. Jeden owner môže mať samozrejme
viac contentov.
Servis – Sú chápané ako reálne servre, každý s jednou
reálnou IP - teda fyzický cieľ. Viac servisov môže smerovať na jeden stroj
(jednu reálnu IP)
Keepalive - služba a spôsob overovania či server (cez
ICMP), služba (cez http) alebo databáza žije. Dajú sa skriptovať.
Virtual IP – je definovaná virtuálnemu serveru na CS
zariadení. Je viditeľná zo strany klienta.
LB (load balancing) algoritmus - Prediktor podľa ktorého
sa určuje smerovanie vstupu na Virtual IP
Základný postup pre overenie funkčnosti
Overenie či žije servis, ak nie pravdepodobne ho zhodil
keepalive. Servis môže zhodiť keepalive, ak nie je dobre navrhnutý alebo
nebeží overovaná služba,
Kontrola navrhnutia keepalivu,
Kontrola služieb a dostupnosti servra.
Prenosová brána (Gateway)
je vlastne všeobecný termín, ktorý sa vzťahuje k trom typom sieťových prvkov.
Jedným typom prenosovej brány je smerovač, druhým aplikačná prenosová brána
a tretí typ prenosovej brány prenáša údaje z jednej množiny sieťových protokolov
do druhej. Aplikačná prenosová brána prenáša údaje medzi sieťami a protokolmi,
ktoré táto aplikácia používa. Typickým príkladom aplikačnej prenosovej
brány je softvér pre poštové aplikácie.
Bezpečnostná brána (Firewall)
je nástroj, ktorý oddeľuje chránenú sieť od siete nechránenej a v mnohých
prípadoch jednu chránenú časť siete od inej nechránenej časti rovnakej
siete.
Špecializované bezpečnostné brány používajú kombináciu
špeciálneho hardvéru a softvéru. Bežnejšou alternatívou k nim sú strážne
počítače (Bastion hosts), ktoré slúžia ako prepájací bod medzi sieťami
a poskytujú funkcie bezpečnostnej brány, alebo ochranného smerovača (prípadne
ich kombináciu). Strážny počítač je väčšinou „postavený“ na nejakom unixovom
operačnom systéme (veľmi často sa používa Linux).
Ochranný smerovač používa hardvér a softvér k tomu, aby
odfiltroval pakety dát spĺňajúce kritériá, ktoré určí používateľ smerovača
(systémový administrátor). Toto filtrovanie prebieha na sieťovej vrstve
a je preto v niektorých prípadoch nedostačujúce, pretože sa obmedzuje na
informácie o adresách, číslach portov a podobne. Pre nedostatok ním možných
získaných informácií majú ochranné smerovače tiež problémy pri filtrovaní
vyšších protokolov. Pre tieto nedostatky sa ochranné smerovače používajú
ako prvý stupeň ochrany siete. Na rozdiel od nich pracujú bezpečnostné
brány na úrovni aplikačnej vrstvy OSI modelu a svoje rozhodnutia o filtrovaní
môžu teda založiť na jej kompletných informáciách. Súčasne však bezpečnostné
brány pracujú aj na sieťovej a spojovej vrstve a skúmajú hlavičky paketov
vo chvíli, keď paket prichádza a odchádza. Tým bezpečnostná brána odmieta
alebo prepúšťa pakety dopredu danými pravidlami filtrovania paketov. Tri
najobľúbenejšie architektúry bezpečnostnej brány sú:
bezpečnostná brána s dvomi domovskými podsieťami (dual-homed
host firewall)
bezpečnostná brána s odtieneným hostiteľským počítačom
(screened-host firewall)
bezpečnostná brána ochrany podsietí (screened-subnet
firewall)
Dve posledne menované architektúry používajú kombináciu
ochranných smerovačov a proxy-serverov. Názov proxy-server je odvodený
od slova proxy, ktoré znamená pracovať v zastúpení. Proxy-server komunikuje
za užívateľov siete s počítačmi mimo tejto siete. Inými slovami, proxy-server
riadi komunikáciu medzi dvoma sieťami. Bezpečnostná brána s dvoma domovskými
podsieťami používa na rozdiel od už vyššie spomínaných dve oddelené sieťové
karty a ochrannú funkciu vykonáva softvér.
Marián Brém 4.B OVT
2004/2005
<<< Učebné pomôcky